Könyvajánló | 2019-06-24

Kaland, játék, kockázat – lapozgatós könyvek

Idén 37 éve, hogy megjelent a legendás írópáros, Steve Jackson és Ian Livingstone első lapozgatós játékkönyve, az 1982-es Tűzhegy varázslója. Magyarországon csak a rendszerváltás szelével jutottak el az olvasóközönséghez, de hatalmas sikert arattak. Nagyon sok mai felnőtt gyerekkorának meghatározó élménye volt egy ilyen könyv végigolvasása, vagy mondhatni végigjátszása.

Sajnálatos módon a két híres író játékrendszere mára már nagyon elavult, és nem veheti fel a versenyt a modern és látványos videojátékokkal. Ennek ellenére mégis nagyon szerethető és hosszas elfoglaltságnak számított a maga idejében. Ezek a könyvek társasjátékként is funkcionálnak, hiszen többen is összefoghatnak, hogy legyőzzék a könyvben rejlő szörnyeket, lidérceket, és megfejtsék a furfangos feladványokat. A játékhoz nem kell más, mint egy ceruza, egy radír, két dobókocka, no meg némi szerencse.

Ezeket a könyveket nem úgy kell olvasni, mint a hagyományos könyveket, hiszen még oldalszámok sincsenek bennük. Az egyes bekezdések előtt számok vannak egytől négyszázig. Ezek között kell előre-hátra lapozgatni, így lehet előre haladni a történetben. Minden bekezdés végén több választási lehetőséget is felkínálnak a szerzők, és az Olvasó dönti el, hogy melyiket választja. Minden egyes lehetőség mellett a következő bekezdés sorszáma található. A játék során sokszor kell kardot rántani, megküzdeni a főellenségekkel, vagy éppen szerencsét kell próbálni, hogy ne vegyenek észre minket. A kalandjátékban olyan képességeink vannak, mint az életerő, szerencse, ügyesség, amiket a játék legelején két dobókockával lehet meghatározni. Ha a játékos szerencsés, akkor magas értékei lesznek, könnyebb lesz a küzdelem, de ellenkező esetben keményebb feladata lesz a sikerig vezető úton.

Természetesen az életerő és néha a többi értékek is növelhetőek, vagy visszaállíthatóak az eredeti értékükre, élelemmel és különböző varázsitalokkal. A játékkönyvekben egyetlen helyes út vezet a végcélhoz, előfordulhat, hogy a játékosoknak csak többszöri próbálkozás után sikerül megtalálniuk azt. Érdemes jegyzetelni, térképet készíteni az út során. Nem minden szoba és szembejövő lény barátságos, sok a csapda és a hamis nyom. Gyakoriak a kulcsok, amelyeket szintén nehéz megkeresni, nemegyszer éri csalódás a kezdetben lelkes játékosokat. Mindezek ellenére ezek a szerepjátékkönyvek csodálatos világba kalauzolják olvasóikat, és megéri még a mai rohanó világban is 2-3 órát szánni arra, hogy kikapcsolódjunk, és például bemerészkedjünk Zagor tűzhegyének labirintusába.

Magyarországon megjelent Kaland-Játék-Kockázat kötetek

  1. A Tűzhegy varázslója
  2. Halállabirintus
  3. Az országút harcosa
  4. A gyíkkirály szigete
  5. A Skorpiók Mocsara
  6. A káosz fellegvára
  7. A vértengerek
  8. A Hóboszorkány barlangjai
  9. Bajnokok próbája
  10. A haláltalizmán
  11. A rémület útvesztője
  12. Tolvajok városa
  13. A szamuráj kardja
  14. Az elátkozott ház
  15. A pusztítás maszkjai
  16. A végzet erdeje
  17. A varázsló kriptája

További magyar nyelvű köteteket a zagor.hu weboldalon lehet találni, amelyeket ingyenesen lehet letölteni.

Sok szerencsét hozzá mindenkinek!