Könyvajánló | 2020-03-02

Dmitry Glukhovsky: Metró 2034

Több mint húsz évvel az utolsó háború után az egész világ romokban hever, tehát a regény hasonlóan indít, mint a Metró 2033 esetén. Moszkvában a túlélők a metróban, a föld legnagyobb atombombabiztos óvóhelyén húzzák meg magukat. Az emberiség majdnem teljesen elpusztult. Moszkva szellemvárossá változott, megmérgezte a radioaktív sugárzás, és szörnyek népesítik be.

Röviden a cselekményről

A cselekmény lényege, hogy az egyik periferikus állomást, a Szevasztopolszkaját borzalmas mutánsok fenyegetik, s egyszer csak megszakad az összeköttetés a többi állomással – így pedig, lőszer nélkül halálra vannak ítélve. A probléma megoldására több csapat is elindul, de sajnos senki nem tér vissza. Végül a titokzatos Hunter és az öreg Homérosz, aki egyre csak egy új eposz megírásáról álmodozik, elindul, hogy kiderítse, mi is történik a szomszédos állomásokon. S miközben lélegzetelállító kalandok során csapnak össze hol a metró szörnyeivel, hol a felszíni világ romjai között élő rémséges lényekkel, hőseink, akikhez a szerelmet kereső Szása, a száműzetésben felnőtt szép fiatal lány is csatlakozik, egyre mélyebben gondolják át e torz világ értelmét és a föld alá bújt, nyomorult emberiség rendeltetését.

Az egyik fő kérdés: Mitől ember az ember?

A történet az első kötet után azért jóval egyhangúbb, több a belső őrlődés, filozofálás és egy gyenge szerelmi szál is megjelenik benne (szerencsére ez nincs nagyon erőltetve, nem zavarja meg a metro alaphangulatát). Ebben a kötetben több morális és erkölcsi mondanivaló is felfedezhető, aminek a továbbgondolását az író az olvasókra bízza, ugyanis nem magyaráz meg mindent. A jó hír az, hogy választ kapunk az előző kötet pár nyitva maradt kérdésére, de sajnos túl sok jelentőségük nincs a mostani történetben. Mindezeken felül pár kérdés ezúttal is megválaszolatlan marad.

A Metró 2034 az elődjénél sokkal kidolgozottabb és ezzel együtt sötétebb hangulatú regény, jóval kevesebb akcióval. A hangsúly továbbra sem a tudományosságon van, viszont az emberek viselkedése teljesen hihető, valóságos ebben a lepusztult világban.

Dmitry Glukhovsky

A szerző 1979-ben született; újságíró, tévés műsorvezető és az orosz populáris irodalom legnagyobb sztárja. A Metró 2033 és folytatása a világ számos országában bestseller lett, és a két regényből népszerű számítógépes játék is készült.